Πέμπτη 21 Οκτωβρίου 2010

Μια πρόταση για δημοτικό πανεπιστήμιο


Ο Δήμος έχει τη δυνατότητα να καταστήσει την Αθήνα παγκόσμιο κέντρο των σπουδών αρχαίας ελληνικής γλώσσας και πολιτισμού, ιστορίας και αρχαιολογίας. Μπορεί υπό την αιγίδα του να λειτουργήσει ένα (ή και περισσότερα) διεθνές πανεπιστημιακό ίδρυμα.

Φυσικά, ο Δήμος δεν έχει την αποστολή ούτε τη δυνατότητα να ιδρύσει πανεπιστημιακό ίδρυμα και να παρέχει τριτοβάθμιες σπουδές. Το δημοτικό πανεπιστήμιο θα είναι, στην πραγματικότητα, ένα διεθνές πανεπιστημιακό ίδρυμα, το οποίο θα παραδίδει μαθήματα (δεν θα χορηγεί αυτοτελώς πτυχία), υπό την αιγίδα του Δήμου, στο κέντρο της Αθήνας με αντικείμενα την αρχαία ελληνική γλώσσα, τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό και την ελληνική ιστορία και αρχαιολογία, παρέχοντας στους φοιτητές του τη μοναδική δυνατότητα να διδαχθούν τα αντικείμενα αυτά στο χώρο, όπου ήκμασε ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός.

Έτσι, δεν θα τίθεται ζήτημα παραβίασης ούτε της ισχύουσας νομοθεσίας, ούτε του Συντάγματος, καθώς δεν θα πρόκειται για ένα ίδρυμα, το οποίο θα έχει πλήρες πρόγραμμα σπουδών (τουλάχιστον στην αρχή).

Ο Δήμος θα απευθύνει διεθνή πρόσκληση, με αντικείμενο τη σύναψη συμβάσεως μεταξύ ενός (αρχικά) αλλοδαπού πανεπιστημιακού ιδρύματος και του Δήμου. Στη σύμβαση αυτή θα περιγράφονται οι παροχές εκ μέρους του Δήμου, καθώς και οι υποχρεώσεις του ιδρύματος.

Ο Δήμος θα μπορεί να παρέχει:
α. δωρεάν στέγαση σε κτήριό του, το οποίο θα βρίσκεται στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας
β. πλήρη απαλλαγή από τα δημοτικά τέλη
γ. μόνιμη αστυνόμευση (σε συνεργασία και με την ΕΛΑΣ), ενδεχομένως και ασφάλεια από ζημίες, και καθαριότητα
δ. εάν απαιτηθεί, διοικητική υποστήριξη από υπαλλήλους του, εφ' όσον οι μισθοί τους καταβάλλονται από το πανεπιστημιακό ίδρυμα
ε. την αιγίδα του, υπό τη μορφή της ηθικής υποστήριξης προς το ίδρυμα

Το Πανεπιστήμιο θα δεσμεύεται ότι:
α. τα μαθήματα θα γίνονται στη γλώσσα διδασκαλίας του βασικού του campus
β. θα παρέχει πρόγραμμα με αρκετές διδακτικές μονάδες, πάνω στα συγκεκριμένα αντικείμενα, ώστε να δικαιολογείται η παραμονή ενός φοιτητή επί ένα εξάμηνο
γ. ότι θα διδάσκουν εκ των κορυφαίων του καθηγητών
δ. ελάχιστη διάρκεια παραμονής
ε. δυνατότητα οι διδακτικές μονάδες του προγράμματος να μεταφέρονται και να ισχύουν και για άλλα πανεπιστήμια του εξωτερικού
στ. στο μέλλον δυνατότητα μονίμων κατοίκων Αθηνών (σε αριθμό και με διαδικασίες επιλογής που θα καθορίζει το ίδιο το πανεπιστημιακό ίδρυμα) να σπουδάζουν με μειωμένα δίδακτρα (χωρίς οι σπουδές αυτές να έχουν, κατ' ανάγκην, κάποια “επίσημη” ακαδημαϊκή αναγνώριση
ζ. (ενδεχομένως) να καταβάλλει ένα καθορισμένο ανταποδοτικό τέλος
η. (ενδεχομένως) να αναλάβει την ανακαίνιση του κτηρίου, στο οποίο θα γίνονται τα μαθήματα

Δοκιμαστικά, σε πρώτο στάδιο, μπορούν να γίνουν θερινά μαθήματα.

Ιδανική κατάληξη αυτής της προσπάθειας είναι να δημιουργηθεί μια ζώνη, στο κέντρο της Αθήνας, στην οποία θα γίνονται μαθήματα στα αντικείμενα των κλασσικών σπουδών από διάφορα μεγάλα πανεπιστήμια του εξωτερικού. Μια τέτοια συγκέντρωση μπορεί να αξιοποιηθεί πολλαπλώς, όπως είναι προφανές.

Πλεονεκτήματα:
Χαμηλό έως μηδαμινό κόστος: η παραχώρηση του κτηρίου θα είναι η μόνη ενέργεια του Δήμου εκτός των συνηθισμένων του καθηκόντων (πέραν της διενέργειας της προσκλήσεως/ διαγωνισμού για τη μετάκληση του πανεπιστημιακού ιδρύματος). Υπάρχουν πολλά αναξιοποίητα κτήρια στο υποβαθμισμένο κέντρο του Δήμου, τα οποία είτε ανήκουν στο Δήμο, είτε μπορούν να αποκτηθούν έναντι πολύ χαμηλού αντιτίμου ή με ανταλλαγή με άλλο ακίνητο του Δήμου ή και με κάποια σύμβαση χρηματοδοτικής μισθώσεως (όπου το ανταποδοτικό τέλος του προσκληθέντος πανεπιστημίου θα καλύπτει το μίσθωμα που θα καταβάλλει ο Δήμος).
Αναβάθμιση του κέντρου της Αθήνας: η παρουσία ενός πανεπιστημιακού ιδρύματος και η ιδιαίτερη φροντίδα γύρω από αυτό θα δώσουν ώθηση για την ανάπτυξη της περιοχής.
Καμμία γραφειοκρατική εμπλοκή εκ μέρους του Δήμου: δεν θα απαιτείται, παρά ελάχιστη διαχείριση και, στην περίπτωση που διατεθεί προσωπικό του Δήμου για γραμματειακή υποστήριξη, το κόστος του θα καλύπτεται από το πανεπιστημιακό ίδρυμα.
Παροχή σπουδών εκτός του ισχύοντος πανεπιστημιακού συστήματος: σπουδές, στις οποίες σκοπός για όσους παρακολουθούν, δεν θα είναι η απόκτηση πτυχίου, αλλά των γνώσεων που θα προσφέρουν τα συγκεκριμένα ιδρύματα, αλλά και μοναδική δυνατότητα για παράδοση μαθημάτων από διεθνώς καταξιωμένους πανεπιστημιακούς δασκάλους.
Δυνατότητα για παγκόσμια αναβάθμιση των κλασσικών σπουδών: πολλά τμήματα κλασσικών σπουδών είναι σε κρίση ή κλείνουν. Η δυνατότητα διδασκαλίας σχετικών μαθημάτων στην Αθήνα θα δώσει μια συμβολική χροιά στην προσπάθεια για την αναβάθμιση των σπουδών αυτών.
Συμβατότητα με ισχύουσα νομοθεσία: οι σπουδές αυτές θα αποτελούν μόνο ένα εξάμηνο σπουδών του πανεπιστημιακού ιδρύματος του εξωτερικού που θα τις διενεργεί, δεν θα μπορούν αυτοτελώς να οδηγήσουν σε χορήγηση πτυχίου.
Δυνατότητα για μεγαλύτερη προβολή της Αθήνας: ειδικά εάν η Αθήνα καθιερωθεί ως παγκόσμιο κέντρο κλασσικών σπουδών, με επακόλουθο και τη διοργάνωση περισσότερων συνεδρίων, αλλά και την προσπάθεια και άλλων ιδρυμάτων στη συνέχεια να καθιερώσουν παραδόσεις μαθημάτων στην Αθήνα.

Υπενθύμιση: ο κ. Κακλαμάνης είχε κάνει στο παρελθόν πρόταση για δημοτικό πανεπιστήμιο, από το οποίο θα αποφοιτούσαν στελέχη της τοπικής αυτοδιοίκησης. Είναι σαφές ότι η δική μας πρόταση είναι εντελώς διαφορετική. Ο κ. Κακλαμάνης θα ήθελε να ιδρυθεί ένας φορέας με μια δική του γραφειοκρατία και με σκοπό εντελώς αυτοαναφορικό. Η δική μας πρόταση είναι εξωστρεφής και αποσκοπεί και στη γενικότερη αναβάθμιση της πόλης, ενώ δεν έχει ουσιαστικά κανένα κόστος για το Δήμο.

2 σχόλια:

  1. Ερώτηση: Τι εμποδίζει μία επόμενη δημοτική αρχή να έρθει και να κάνει το δημοτικό αυτό πανεπιστήμιο χωράφι της, όπου θα διορίζει κατά βούληση τους υποστηρικτές της?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Τι εμποδίζει γενικώς μια δημοτική αρχή να το κάνει αυτό, εδώ που τα λέμε? Πολύ θα ήθελα να μάθω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή